13 mei 2007

moederdag

Vandaag is het moederdag. Vanmorgen heb ik 2 mooi geknutselde boodschappenlijstrolletjes-op-een-plankje gekregen en er is een wensje opgezegd waarin me op het hart werd gedrukt om niets te doen en lui te zijn. Ik heb dit maar vrij vertaald in "doe waar je zin in hebt..." En deze moeder wilde na anderhalve week wel weer eens naar haar volkstuintje. Manlief heeft dus vanochtend de zorg voor de kinderen gehad, en ik heb onkruid gewied. Een combinatie van regenbuien en andere bezigheden heeft ervoor gezorgd dat ik zo lang niet geweest was. Dus het was weer hard nodig.

Deze week kan ik waarschijnlijk eindelijk spinazie eten uit eigen tuin, maar ik betwijfel of het genoeg is voor een maaltijd. Toch maar aanvullen met een zak van de Albert Heijn, vrees ik. Het systeem van Square Foot Garden, waarbij je 9 spinazieplantjes zaait op een vierkantje van 30 cm, is mislukt. Er is minder dan de helft opgekomen. Mischien ook doordat er veel 'puunen' (kweekgras) staan net op de plaats waar ik spinazie heb gezaaid. Mijn vader - die tientallen jaren ervaring heeft met onder andere moestuinen - zegt dat ik na de oogst het gras moet laten groeien en dan sproeien met 'round up' van Bayer. Ik ben niet voor spuiten, maar ik begin het langzamerhand te overwegen. Het is ontzettend hardnekkig, en nu er groente gezaaid is, kan ik niet diep genoeg komen om alle wortels weg te halen. Met als gevolg dat het aan het uitbreiden is, want ieder klein stukje wortel maakt weer een nieuwe plant :(

Mijn aardappels staan er mooi bij. Boven de grond dan tenminste, maar ik ben natuurlijk benieuwd naar wat er onder de grond gebeurt. De anais is een vroege soort, midden maart geplant. Nog een paar weekjes wachten, maar het wachten begint moeilijk te worden...... misschien ga ik deze week stiekem kijken bij een plant.....

1 opmerking:

Ashleigh zei

Hoi Gina!

Ik heb ook mooi knutselwerk gekregen voor moederdag. Een leuke armbandje van de jongste en een tegel koffiezetter van mijn oudste. De gedichten waren het leukste! Het is wel heel erg leuk om te zien hoe veel werk de kinderen doen om het dag gezellig te maken voor mama.

Ik was vandaag ook op mijn tuintje en heb wat spinazie geoogst. Niet genoeg voor iets groot, maar waarschijnlijk genoeg voor een lekker 'spinach ricotta cannelloni'. Ik heb ook twee kropslas thuis gebracht.

Het spinazie was bij mij in een dikke rijtje gezaaid. Niet alles komt op, hoor, maar meestal deed het goed.

Ik heb vandaag alle planten tussen uitgehaald en dat was mijn vroege oogst. Helaas, mijn buurman hebt 'spinach wilt' zo ik denk mijn spinazie zal het ook kregen.

Een van mijn medetuinierders hebben spinazie in een hele dikke rijtje geplanten. Ik had gevraagd waarom he hij zie dat hij uitdunnen drie keer doen.

Een keer om kleine bladen voor het salade, tweede keer om een kleine hoeveelheid te eten en de derde keer om het juiste ruimte tussen plantjes te kregen. Volgende keer doe ik hetzelfde als hem, want zijn spinazie ziet erg goed uit!

Heb je ook over snijbiet gedacht? Mijn ouders hebt altijd snijbiet geplanten in plaats van spinazie, want het is een makkelijker plant.

Ik ben wel eens met wat je zegt over sproien. Heb je over de zwarte plasticdoek gedacht? Je kunt het over een vierkant plaatsen en daarna gaatjes voor de plantjes maken. Na een seizoen zijn alle onkruid dood geweest terwijl je nog steeds iets kunnen oogsten.

Blogarchief