14 mei 2007

de eerste oogst!!


Ja, ja, de eerste oogst is binnen! spinazie heb ik vanochtend geplukt, van de buitenkant van de plantjes, want dat stond op het zaadzakje. Met een beetje geluk kan ik dan nog een keer oogsten. Het was 335 gram, niet genoeg voor een hele maaltijd voor ons vieren, dus ik heb nog een zak van 300 gram bij de Plus gehaald. Lekker met een paar gekookte biologische eitjes er door heen, met gekookte aardappels en nog een stukje rookworst erbij voor manlief en de kinderen. Tja, ik weet niet of ik het me verbeeld, maar het smaakt toch beter, zelfs al was de helft nog niet uit eigen tuin.

Bovendien kreeg ik nog een fikse hoeveelheid andijvie-plantjes van Chris. Om en nabij de 40 stuks. Tja, ik was eigenlijk van plan om elke 2 weken andijvie te zaaien, en 2 weken geleden heb ik de eerste 4 vakjes van de Square Foot Garden beplant. Meestal eten we 1x per week andijvie. Maar goed, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Bovendien wil ik zoveel mogelijk verschillende soorten uitproberen, zodat ik volgend jaar beter weet wat ik wel en niet wil planten. Ik hoop dus dat je andijvie over een langere periode kunt oogsten, hoewel ik daar niet echt iets over heb kunnen vinden. En anders kunnen al mijn familieleden, vrienden, buren en vage kennisen over een tijdje flink wat andijvie tegemoet zien :)

3 opmerkingen:

Ashleigh zei

Lovely spinach! We had some today too. I made 'hollandse aardappelschotel' - you know, potatoes, bacon, onions ... but then in the last few minutes I stir the spinach through and put a lid on it to wilt the spinach. Yum! I used about 200 gram and I have about another 300.

Do you use the andijvie for salads too? We use it for stamppot because the kids love it, but also mixed with lettuce leaves in the salad. It adds a nice tang.

Congratulations on the first harvest!

Anoniem zei

Hallo,

Ik lees met plezier je berichten over je volkstuin. Zelf heb ik ook een volkstuin. Nu voor het 3e jaar. Het is een tuin met ook veel onkruid (veel kweekgras). Wij hebben daar een lange tijd zwart plastic op laten liggen (minimaal 2 seizoenen) en dan beetje voor beetje dat omspitten en het kweekgras er uit halen met wortel en al. Het is een hele klus, maar als je steeds een klein stukje doet, valt het wel mee. Nu ligt er nog steeds heel veel onder plastic, dus daar groeit in ieder geval geen onkruid. En ook belangrijk geen onkruidzaden meer die zich anders verwaaien over de tuin.

Ik heb ook niet de tijd om iedere dag naar de tuin te gaan, maar dit jaar (vanaf maart) lukt het wel om 2 keer per week te gaan. Inmiddels staat er ook wel wat groenten op. En is de eerste oogst, ook spinazie, opgegeten. Het was zo weinig, dat ik er maar een voorafje van gemaakt had...maar wel heel erg lekker.

Succes met je tuin, en ik kom nog vaker even op je site lezen.!

Groetjes
Ramona van Leeuwen
Santpoort-Noord

Vertine zei

hoi ramona,

leuk dat je meeleest! het kweekgras is gelukkig niet over de hele tuin verspreid, dus ik denk dat ik nadat ik de dingen op die plekken geoogst heb, met de riek aan de slag ga. Kleine stukjes per keer lijkt me inderdaad het beste :)

Blogarchief