18 mei 2007

help! een coloradokever!


Pas geleden zei ik nog dat mijn aardappelplanten er mooi bijstonden. Nu vrees ik dat dat niet zo lang meer zal duren :( Ik heb namelijk 2 colorado-kevers gezien op mijn aardappelplanten. Ik heb ze gevangen en gedood, wat blijkbaar de juiste reactie was. Nu is het de vraag of er al eitjes gelegd zijn. Ik ga zo snel mogelijk terug om alle planten te controleren, en zo hopelijk de schade te beperken. Als iemand goede ideeën heeft om dit biologisch te bestrijden, dan hoor ik het graag!
Relevante websites die ik inmiddels heb gevonden:
http://attra.ncat.org/attra-pub/farmscaping/fsappendixa.html
komt erop neer dat het enige dat ik nu nog kan doen is proberen om de kevers te vangen en de eitjes vernietigen. Er is een insect, de Spined soldier bug , die de kever lust. Deze trek je blijkbaar aan door zonnebloemen te planten. Bishops weed trekt hem ook aan, maar volgens mij is dat zevenblad en dat lijkt me geen goed idee. Het lieveheerstbeestje eet de eitjes van de kever. Maar hoe krijg je lieveheersbeestjes in je tuin?



update:
Ik heb mijn zoons (4 en 5) verteld van de aanval op mama's aardappels, en zij zagen de ernst van de situatie in. Dus met zijn drieën zijn we ten strijde getrokken tegen de vijand. Welgeteld 8 vijanden hebben we gevonden en in de gevangenis (boterkuipje) gesmeten. Ook hebben we 5 vijandelijke nesten ontdekt en onschadelijk gemaakt. Het boterkuipje is mee naar huis genomen en thuis hebben we de kevers vakkundig geplet. No mercy!

3 opmerkingen:

Ashleigh zei

Oh no! I hope we don't get those. I am struggling enough with the ducks, the aphids and the slugs.

I've been feeding slugs to the chickens. Tomorrow I am making beer traps and then all trapped slugs will make a tasty meal for the chickens.

jansmoestuin zei

Beste Vertine,

Leuke site! Er kwamen ineens allemaal mensen via jouw site naar die van mij en ik heb ook een kijkje genomen. Ik hoop dat je de site nog een flinke tijd actueel kunt houden. Ik heb je gelinkt.

De Colorado is zo'n beetje het enige insect dat ik nog niet heb in mijn moestuin.

Op de moestuin van mijn schoonvader zaten ze vroeger wel. Weg zoeken is de beste remedie als je niet wilt spuiten. Je kunt ook proberen om de oranje gele eitjes aan de onderkant van het blad te vinden en te verwijderen.

Volgens mijn VELT boek zijn de larven rood en zeer vraatzuchtig. Het wegzoeken van kevers zou met name in de eerste van de twee vluchten goed moeten werken.
Een aftreksel van bonebladeren (welke staat er niet bij) en petuniaplantjes (hybrida) in de rijen poten zou helpen.
Kippen zouden het werk van je kinderen over kunnen nemen.

Met jouw hulptroepen moeten de kevers en larven geen groot probleem zijn, wanneer je de rijafstanden niet te klein hebt genomen. Dan kunnen je kinderen er goed door zonder veel te beschadigen.

Succes met je tuin en je site. Ik hoop dat jullie er lekker van eten.
Een groot voordeel van een moestuin is ook dat je kinderen veel makkelijker leren eten. Ze weten waar de groente vandaan komt en in jouw geval hebben ze nog geholpen ook. Wij hebben in ieder geval hele goede ervaringen met onze zonen.


Groeten uit Jansmoestuin

robbeekmans zei

volgens de overlevering moet je bonen bladeren in water zetten en hiermee de planten spuiten.
ik weet het nog niet.. maar ga het wel proberen.

Blogarchief