19 mei 2007

aardbeien

Ik ben verzot op aardbeien. Niet van die rode, harde, zure dingen die je bij de supermarkt koopt. Nee, dat zijn nep-aardbeien. Ik koop mijn aardbeien bij een boerderij net buiten de stad, per kilo. Lekker groot en zoet. En ik durf daar gerust 2 keer per week naar toe te gaan.... Tot nu toe dan, want nu heb ik een volkstuin, en het eerste wat ik heb geplant waren aardbeien!!
Omdat ik de tuin in november heb gekregen, had ik niet zo heel veel keuze. Ik heb doordragende, van de soort Ostara. Eergisteren zag ik de eerste rode aardbei. Helaas was de onderkant nog geel/groen, maar het begint erop te lijken.



Maar wat is nu de beste manier om ze te beschermen? Zelf heb ik pvc-buis in bogen over de bakken van 1.20 x 1.20 meter, met daaroverheen een vogelnet. Volgens één van de ervaren collega-tuinders zijn de vogels rondom het volkstuinen-complex echter zo slim, dat ze op het net gaan zitten, en het zover naar beneden laten zakken dat ze alsnog bij de aardbeien komen.

Nu de aardbeien rood beginnen te worden, zie ik bij mijn collega-tuinders allerlei constructies verrijzen. Ruwweg zijn er 5 soorten:
  1. pvc-boog met vogelnet, zoals ik heb. Dit zie je het meest bij de tuinders met een kleine hoeveelheid planten, die een rijtje of 4 hebben staan

  2. de stalen-buis-boog die je ook voor tunnels gebruikt, met daaroverheen een vogelnet. Deze oplossing wordt door 2 of 3 mensen gebruikt, waaronder degene die mij waarschuwde voor de slimme vogels. Hij heeft een slordige 20 vierkante meter vol aardbeienplanten.



  3. een stevige kooi-constructie van houten palen of stalen pijp, waaroverheen een net of kippengaas wordt gespannen.



  4. het vogelnet min of meer los over de aardbeien leggen of spannen


  5. stokken tussen de aardbeien zetten, met een plastic zak eraan. Ik denk dat dit moet dienen als vogelverschrikker. Degene die dit heeft hoorde ik echter klagen dat hij zo weinig aardbeien heeft, dus ik denk dat dat niet werkt.


Dit jaar hou ik het bij mijn oplossing, maar voor volgend jaar zal ik toch eens goed bekijken wat nu het beste werkt. Want hoe leuk en nuttig ik vogels ook vind, die aardbeien zijn voor ons!!

Blogarchief