02 mei 2007

lekker eten uit buurmans' tuin

Deze week heeft in het kader gestaan van wieden. Het onkruid was me boven het hoofd aan het groeien. Figuurlijk alleen gelukkig, nog niet letterlijk. Manlief heeft gisteren meegeholpen, en vanochtend ben ik ook nog een ochtend bezig geweest. Maar het is nu onder controle. Niet perfect, maar voldoende.

De spinazie die ik gezaaid heb in het bed met gewone grond, komt niet erg goed door. Volgens mij kan ik daar nog niet 1x van eten. Vandaag heb ik opnieuw gezaaid, dit maal in de square foot garden-bak. Ik heb 8 vierkanten gepakt, in elk vierkant 2 geultjes getrokken en daarin een spinazie-zaad gedaan, veel meer dan in de gewone grond bakken.

Mijn tuinbuurman heeft ongeveer een kwart van zijn grond beplant met uien. Vandaag kwam hij er een aantal halen. Toen ik hem verbaasd vroeg of je niet moest wachten tot het loof verdroogt en omvalt, zei hij dat dit een andere soort was. Ik kreeg er 5 om mee te nemen. Op de plek waar normaal gesproken mooie bolle uien zitten, zaten nu bruine verschrompelde knolletjes. Ik had van mijn Turks sprekende buurman niet helemaal begrepen wat ik er nou precies mee moest doen. Gelukkig bood het internet uitkomst. Ik was er vrij zeker van dat dit bosuitjes waren. Dus het loof in kleine stukjes gesneden, lekker in wat boter in de koekepan, uitjes bakken, stukjes normaal gekruide kipfilet erbij. Toen de kipfilet begon te kleuren een scheutje kokend water erbij, half theelepeltje bouillonpoeder. Yummie!!! Zelf heb ik de kipfilet niet gegeten (ik ben vegetarier), maar de jus was heerlijk!!! Ook manlief en mijn oudste zoon vonden het lekker.... Nu snap ik waarom mijn buurman er zoveel heeft staan :)

Als dit zo doorgaat, en ik nog meer lekkere dingen van mijn collega-tuinders krijg om te proberen, heb ik volgend jaar een grotere tuin nodig.......

1 opmerking:

Ashleigh zei

Oh, your onions sound wonderful! How nice of the neighbour to give you some. Yum!

I am wondering what I will get back to on Saturday. The weeds were coming up everywhere when we left, but I was reluctant to remove them and expose the soil to the sun.

I see it still didn't rain! Hope those old men watered my garden while I was gone!

Lots of Dutch speaking people here but I feel more of a foreigner than I do at home. It's weird.

Blogarchief