24 april 2007

brocoli onder een klamboe

Vandaag heb ik de brocoli plantjes geplant die ik zelf gekweekt heb op de vensterbank en later in de koude bak. Dit is het eerste van de op de vensterbank gekweekte planten, dat de volle grond in gaat. De plantjes zagen er erg treurig uit nadat ik ze vervoerd had naar de volkstuin. Het planten maakte het er niet beter op, als dat maar goed komt.....


In de kuiltjes waarin ik ze geplant heb, heb ik een flinke plens water gegoten voordat ik ze erin heb gezet. Na het planten heb ik ze nog een keer water gegeven. En daarna heb ik er met pvc-pijp en een net een tunneltje van gemaakt. Dat net ziet eruit als vitrage en zou de koolvlieg tegen moeten houden. Het lijkt net een klamboe. Volgens mijn mede-tuinders helpt champignonmest ook goed tegen de koolvlieg. In de herfst laten ze altijd 1 of 2 ladingen daarvan komen. Helaas was ik er toen nog niet, maar volgend jaar zal ik dat ook proberen. Ik heb nog geen voorraadje stenen, dus ik heb het net vastgelegd met wat zand.



De vroege aardappels (achteraan op de foto hieronder) beginnen op te komen. Het zijn Anais, en heel vroeg ras. Ze zijn half maart gepoot, dus eind mei begin juni zouden wij nieuwe aardappeltjes moeten kunnen eten. Hmmm, kan haast niet wachten.




Hier nog een foto van mijn wortels en uien rijen, de eerste rij wortels wordt nu zichtbaar als je op de vergroting drukt en de uien beginnen ook te groeien.





Ik vrees dat ik mijn thijm op de vensterbank heb laten doodgaan, ik had 2 dagen geen water gegeven... De basilicum overleeft het wel en die heb ik nu in een grotere pot gezet. Ik heb de kerstomaatjes gedeeltelijk verplant in grotere potten, toen waren mijn potten op. Nu de brocoli in de grond zit heb ik weer potten. Hoewel, ik wil ook weer nieuwe brocoli zaaien, om een gespreide oogst te krijgen. Als ik nou geen nee-nee sticker op de deur had, zou ik van krantjes bloempotten kunnen maken. Maar ik ben net zo blij dat ons papierafval met 75% is gereduceerd. Ik zal in mijn kennisenkring eens laten weten dat ik blij zou zijn met potten. Dus als je dit leest, bij deze: ik ben blij met lege potten. Met volle trouwens ook :)

1 opmerking:

Ashleigh zei

I like your 'klamboe'! I need to go and get some electrical piping myself so I can net mine off from the ducks!

Blogarchief