01 april 2007

de moestuin tot nu toe



Sinds november heb ik de beschikking over een volkstuintje. 110 vierkante meters heb ik ter beschikking gekregen, en die stonden in november vol met onkruid. Van verschillende kanten hoorde ik dat ik het niet moest laten frezen, omdat er "puunen" inzaten. Dat is de brabantse term voor kweekgras. En dus heb ik manlief lief aangekeken en hebben we het perceel omgespit, en er zoveel mogelijk "puunen" uitgehaald. Daarna de catalogi doorgespit en zaad besteld, plus plantuien en pootaardappels.



Ik heb 1 bak gemaakt om Square Foot Gardening uit te proberen: een verhoogde bak van 1.20 bij 2.40 verdeeld in vakjes van 30 bij 30 cm met een mengsel van turf, compost en vermiculiet.
Daarbij heb ik nog 6 vakken van 1.20 bij 1.20 gemaakt, met gewone grond.





Tot nu toe heb ik geplant en/of gezaaid:
  • doordragende aardbeien 'ostara'
  • knoflook
  • gele plantuien
  • aardappels anais
  • wortels 'Amsterdamse Bak 2'
  • spinazie

In de vensterbank en in een koude bak heb ik nu staan:

  • zomerprei en herfstprei
  • thijm
  • basilicum
  • kerstomaatjes
  • broccoli
  • zonnebloemen (eigenlijk van mijn oudste zoon)
Bij de prei heb ik een fout gemaakt denk ik. Ik heb ze in geperste stekbakjes gezaaid, maar die zijn veel te ondiep. Ik heb de bodem van de bakjes afgehaald en ze in diepere potten gezet, maar ik denk dat ik al te laat ben. Voor de zekerheid heb ik opnieuw herfstprei gezaaid. In een bloembak dit keer. Als de zomerprei mislukt zal ik daarvoor maar plantjes kopen. En als alles mislukt, is er nog altijd de Albert Heijn.....

1 opmerking:

cor zei

hallo vertine: met veel plezier je tuinbelevenissen gelezen. Je bent goed bezig. maar dat wist je al he. veel tuinplezier gewenst. groeten uit kaatsheuvel ik heb zelf een moestuin van 150 m2

Blogarchief